Verhoudingen Gebruiken:

icon verhouding    Verhoudingen

C Gebruiken
in de context van verhoudingen berekeningen uitvoeren, ook met procenten en verhoudingen

1-streef

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Weten waarom

• Bij procenten mag je niet zomaar optellen en aftrekken (10% erbij 10% eraf)

Begrijpen en kunnen uitleggen dat je percentages alleen bij elkaar mag optellen of aftrekken, als wordt uitgegaan van hetzelfde getal/hoeveelheid.

• De bloemenwinkel verhoogt de dag voor Moederdag de prijs van de boeketten met 10%. Maar na de Moederdag zijn er nog veel boeketten over. Dan besluit men de prijs weer te verlagen met 10%. Zijn de boeketten nu net zo duur als in de week voor Moederdag? Hoe zit dat?
  • In de uitverkoop worden alle spijkerbroeken verkocht met 50% korting. In de laatste week gaat er nog een keer 50% korting overheen. ‘Dan gaan ze voor niets weg', zegt Boas, 'want 50% en nog 50% is 100%.’ Klopt het wat Boas zegt?
  • In klas 8A is 35% van de leerlingen afwezig door de griepepidemie, in klas 8B is dat 25%. In totaal ontbreekt dus 60% van alle leerlingen in groep 8. Klopt dat?

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO